jueves, 10 de abril de 2008

Anàlisi dels capítols 1 i 2 del llibre "Les TIC a l'educació infantil"

El primer capítol ens fa una introducció sobre les TIC i l'escola.
L'anomenada revolució digital que ha donat lloc l'actual societat de la informacióestà aconseguint modificar de manera important la nostra societat implicant-hi tothom.

El nostre entorn i la societat en general va canviant en tots els aspectes de la vida (costums, modes, formes de viure, etc.), però sens dubte allò que ha avançat molt rapidament al llarg dels últims anys són les noves tecnologies.

Com a membres d'aquesta societat hem d'anar evolucionant al mateix temps que els canvis als que estem exposats. Per tant hem de tenir la ment oberta i estar disposats a adaptar-nos a les diferents situacions.

Vivim en una zona on els aparells digitals, des d'una càmera de fotos fins als ordinadors, ens envolten i formen part de la nostra vida quotidiana.

Els nens i nenes d'avui en dia han nascut en aquesta època revolucionaria, per tant estan totalment familiaritzats amb allò que els rodeja i que utilitzen de manera activa.. Per tant, com a eines essencials que són, hem de portar-les a l'escola per tal que ens faciliten la tasca d'ensenyar.

Molt xiquets i xiquetes utilitzen l'ordinador com a eina de diversió. És per això que treballar a l'escola amb les TIC pot motivar-los molt positivament a l'hora de aprendre.

Les persones han d'adaptar-se als canvis, però, i l'escola? Un impacte social tan gran com és aquesta societat de la informació requereix canvis importants en els centres escolars en molts aspectes com ara: en l'estructura de l'escola (l'aula d'informàtica, ordinadors a les aules, canons de vídeo, xarxes telemàtiques, ADSL...), en polítiques educatives (reformes i contrareformes educatives per potenciar l'ús de les TIC), en l'àmbit administratiu (programes de gestió acadèmica, econòmica...), en metodologies de treball (intranets, projectes telemàtics...) i també canvis en el nostre vocabulari educatiu (món digital, presentacions PowerPoint, tractament de textos, dibuix gràfic...).

L'escola ha de donar resposta a aquest entorn canviant i alhora ha de fer servir el seu esperit crític per valorar-ne l'impacte i les repercussions que té.
Respecte al segon capítol direm que es centra un poc més en les aportacions de les TIC a l'educació infantil.

Sobre aquest tema direm que s'ha intentat solucionar el debat provocat per la necessitat o no de les TIC. Actualment podem dir que les TIC són presents a l'escola i influeixen d'una determinada manera en l'educació infantil.

Els nens naixen amb un codi genètic tancat que el defineix com a ésser humà, junt amb aquest, hi ha un codi genètic obert on podem trobar tot un seguit de potencials que només és desenvoluparan o s'activaran si es fa un treball específic d'estimulació. Ens referim als estímuls ambientals que envolten l'infant. Dins d'aquests estímuls, els més importants durant els primers nays de vida dels infants, són les persones, ja que aquestes provoquen la relació dels nens amb amb els objectes que l'envolten.

Per aquesta raó, encara que l'entorn del xiquet estiga equipat amb els millors materials informàtics del moment, aquest no aprendrà a utilitzar-los si no és amb l'ajuda d'un adult.
L'escola s'encarregarà d'aquest procediment posteriorment a la família.

Podem dir que l'utilització de les TIC a l'escola és molt positiva ja que no només ajuda al docent en la seua tasca d'ensenyament sinó que també provocarà en l'infant nous aprenentatges en els diferents àmbits (descoberta d'un mateix i de l'entorn natural i social, intercomunicació i llenguatge).

Per últim aquest capítol tracta de les TIC i el paper del mestre. Cal destacar que les noves tecnologies complementen i ajuden en la tasca docent, però mai la sibstituïran. És a dir, el mestre actuarà com a guia dels alumnes en el descobriment del món informàtic.

No hay comentarios: